Jako hlavu kytary (hlavici, příp. angl. guitar headstock) označujeme jednu z klíčových částí nástroje, která spolu s krkem a tělem tvoří základ kytarové konstrukce. Nachází se ve vrchní části kytary a postupně přechází v krk s pražci.
Hlava kytary nabývá různých podob. Kytaráři se shodují na tom, že neexistuje nic jako nejlepší tvar kytarové hlavy. Některé nástroje dokonce hlavu nemají a to v případech, kdy jsou struny uchycené v jiné části. To se týká například nástrojů výrobce Steinberger.
Hlava akustické kytary<br>
Funkce hlavy na kytaře
Na hlavě se nacházejí ladicí kolík s uchycenými strunami. Hlava na kytaře tak drží struny napnuté a jejím uchycením vyrovnává strunového pnutí. Tuto funkci si hlava drží nejen na kytaře, ale na všech strunných drnkacích nástrojích jako banjo, mandolína, loutna, ukulele a další.
Jinou funkci než udržení strun hlava nemá – nepočítejme nyní estetickou funkci, o níž si povíme později. U některých kytar se v hlavě nachází přístup k seřizovacímu šroubu, jímž se nastavuje výška dohmatu.
Jestliže se hlava na kytaře nenachází, výrobce nástroje uchytil kolíky jinak, případně využívá jiné ladicí mechanismy.
Hlava kytary s uchycením kolíků typu 3+3<br>
Konstrukce kytarové hlavy
Vzhled a konstrukce hlavy na kytaře se liší podle umístění ladicích kolíků. Ty se na hlavě nacházejí ve dvou variantách (headless kytary bez hlavy do této kategorie neřadíme):
- 6-in-line hlavy se šesti kolíky v jedné řadě,
- 3+3 varianta s kolíky na obou stranách hlavy.
Hlava kytary je téměř výlučně vyráběná ze dřeva – obvykle ze stejného jako krk kytary. Kolíky jsou vyrobené z kovových materiálů. Hlavu následně doplňuje plastový (případně kovový či kostěnný) nultý pražec. Někdy najdeme i perleťové estetické doplňky.
V rámci umístění hlavy vůči krku rozlišujeme dvě varianty:
- Rovná hlava – tvořící jednu rovinu s hmatníkem. Často se vyrábí jako jeden kus s krkem. U některých typů kytar vyžaduje doplnění strunovým stromem (string tree), který zamezí vyskočení struny z nultého pražce.
- Šikmá hlavice – krk a hlava svírají ostrý úhel. Ten se u různých výrůbců liší. Obvykle se jedná o kytarové hlavy typu 3+3.
Hlava s krkem kytary svírá různé úhly<br>
Svírané úhly podle typu některých výrobců
Úhly svírané hlavou a krkem kytary oscilují od 3 ° do 25 °. Někteří výrobci se striktně drží jednoho uchycení. Jiní (typicky Gibson) experimentují s různými nastaveními, které doplňují jejich signifikantní modely.
- 4 °: Guild
- 11 °: Martin
- 12 °: Bigsby, Yamaha SGV
- 13 °: Peavey, Warmoth
- 14 °: vintage modely Gibsonu, Washburn, levnějí modely Epiphonu
- 17 °: Gibson Les Paul, Gibson SG, Gibson ES-335
Kytaristé se ovšem shodují na výhodách a nevýhodách umístění hlavy kytary. Jednodílné (rovné) hlavy s krkem se snadněji upravují. Lepené (zahnuté) hlavy s krkem se častěji zlomí v místě napojení. V praxi si ovšem kytaráři drží vlastní osvědčené způsoby a příliš neexperimentují.
Estetická funkce hlavy kytary
Vedle držení ladicích kolíků plní hlava kytary ještě jednu funkci. Pro výrobce kytar se jedná o prostor k umístění loga. Z toho důvodu se u některých modelů setkáme s kytarovou hlavou a to přesto, že jí fakticky není potřeba (například signaturní modely s Floyd Rose Tremolem).
Hlava kytary se proto postupem času a vývoje stala důležitým prvkem vytvářející dojem kytary. Typické je to například pro elektrická kytary Stratocaster a Telecaster – rozdíl ve tvarech kytarových hlav je první, čeho si nezaujatý posluchač všimne.
Výrobci kytar si proto drží svoje vlastní designy. Známé jsou ostré hrany kytarových hlav Ibanez a 3+3 hlava kytar Gibson, které výrobce využívá jak na elektrických, tak akustických modelech. Tvary kytarových hlav někteří výrobci doplňují bohatým perleťovým či slonovinovým zdobením.
[Zdroj: Pixabay, Wikipedia, SoundPure]