Pojem pickguard označuje ochranný prvek, který chrání tělo strunných nástrojů před poškrábáním a poškozením při hře trsátkem. Mimo to u některých nástrojů slouží jako estetický prvek.

Nejčastěji se vyrábí z plastu, dřeva a jiných odolných materiálů. K tělu kytary je přichycený na přední desce. U elektrických kytar a basových kytar se u některých typů nástrojů v pickguardu nacházejí ovládací prvky jako rozpojení snímačů, tónová clona a hlasitost.

Materiál

Pickguard se vyrábí ze široké škály různých materiálů. Každý z nich má svoje výhody a nevýhody – jen těžko najdeme univerzální materiál. Podle použitého materiálu lze do jisté míry odhadnout i kvalitu nástroje. 

Využití a funkce

Pickguardy se v průběhu evoluce kytarové konstrukce vyvinuly z čistě ochranného prvku na multifunkční komponent s vlivem na design, konstrukci i ergonomii nástroje.

Mezi hlavní funkce patří:

  • Ochranná funkce –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ primárním účelem pickguardů je ochrana povrchu těla kytary a před poškrábáním způsobeným opakovaným kontaktem s trsátkem, oděvem a dalšími prvky..
  • Konstrukční funkce –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ u elektrických kytar typu Stratocaster a Telecaster slouží pickguard jako montážní platforma pro snímače, potenciometry, přepínače a další elektronické komponenty.
  • Estetická funkce –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pickguard u některých kytar zastupuje designový prvek, který jednoduše vyměníte bez zásahu do konstrukce nástroje. Někteří muzikanti si nechávají vyrobit pickguardy na míru.
  • Akustická funkce –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ zejména u akustických nástrojů může materiál, velikost a umístění pickguardu ovlivňovat rezonanční vlastnosti přední desky a tím výsledný zvuk nástroje.
  • Ergonomická funkce – některé pickguardy poskytuje při hře oporu pravé ruce. Typické je to například u techniky pal muting na elektrických kytarách.

Klasifikace a druhy pickguardů

Pickguardy se dělí podle různých hledisek – typu nástroje, způsobu jejich montáže či designu.

Podle typu nástroje

U nástrojů se pickguardy liší velikostí velikostí a umístěním.

  • Akustické kytary –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jsou vybavené menšími pickguardy umístěnými kolem rezonančního otvoru.
  • Elektrické kytary –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ využívají větší pickguardy, které pokrývají většinu přední desky nástroje.
  • Basové kytary –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ pickguardy na basových kytarách jsou robustnější a silnější než u jiných nástrojů.
  • Mandolíny a ukulele – využívají miniaturní varianty přizpůsobené velikosti nástroje.

Podle způsobu montáže

Pickguardy se dělí také podle způsobu umístění na nástroj.

  • Šroubované –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jsou připevněné šrouby, využívají se zejména u elektrických kytar.
  • Lepené –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jsou nalepené přímo na tělo nástroje, využívá se hlavně u akustických kytar.
  • Magnetické –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ novější typ umožňující snadnou výměnu bez nářadí a čištění zbytků lepidla na desce nástroje.

Podle designu

V neposlední řadě se pickguardy liší podle použitého designu.

  • Jednovrstvé –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jednoduchý design z jednoho kusu materiálu.
  • Vícevrstvé –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ složené z několika vrstev různých materiálů pro lepší estetický efekt.
  • Mozaikové –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ skládané z různých materiálů a barev.
  • Průhledné – populární zejména u novějších modelů.
  • Gravírované – pickguardy s vyřezávanými nebo vyrytými vzory.

Historie a vývoj pickguardů

Historie pickguardů sahá do 18. století, kdy bylo oblíbené hraní na mandolínu. Největší boom zaznamenaly ale až ve 30. letech 20. století, kdy se postupně zvyšovala popularita hry na kytaru pomocí trsátka.

První pickguardy byly jednoduché celuloidové desky připevněné pod strunami na přední desce akustických kytar, které chránily oblast kolem rezonančního otvoru.

Na začátku 20. století začali výrobci Martin a Gibson běžně používat pickguardy u svých akustických modelů. Většinou se jednalo o pickguardy z tmavého celuloidu nebo bakelitu s velmi jednoduchým designem.

S nástupem elektrických kytar v 50. letech došlo k revolučním změnám v designu pickguardů. Leo Fender představil modely Telecaster a Stratocaster, kde pickguard sloužil nejen jako ochranný prvek, ale také jako strukturální komponenta nástroje.

Větší pickguardy poskytovaly základnu pro montáž snímačů, potenciometrů a další elektroniky, což zjednodušilo výrobu a údržbu nástrojů. Gibson u svých elektrických modelů jako Les Paul Custom nebo SG následoval podobnou filozofii, i když v menším měřítku.

Vývoj použitých materiálů

Původní celuloidové materiály, které byly křehké a náchylné k degradaci. Ve 20. století je proto nahradilo PVC, vinyl a materiály na bázi akrylu.

Později získaly na oblibě vícevrstvé pickguardy, které nabízely zajímavý kontrast barev při pohledu z profilu. Firmy jako DiMarzio, později pak Fender a Gibson přišly s nabídkou pickguardů vytvořených na míru podle požadavků hráčů.

V 80. a 90. letech výrobci experimentovali s barvami, vzory a materiály, včetně hliníku, mosazi a exotických dřevin. V současnosti využívají výrobci pokročilé materiály jako karbon. Některé moderní designy integrují LED podsvícení a RFID. Většinou nechybí ani povrchová úprava odpuzující pot a nečistoty.