Rezonanční otvor (sound hole) je kruhový či oválný otvor v těle kytary a dalších strunných nástrojích. Obvykle se vyskytuje na přední straně desky pod strunami. Na kytarách se rezonanční otvory objevily poprvé na konci 18. století v důsledku rozvoje španělských kytar, které se podobaly těm dnešním.
U kytar se rezonanční otvory objevují převážně na akustických a elektroakustických nástrojích. Někteří výrobci je umisťují také na elektrické kytary – zde ale plní převážně estetickou funkci.
Rezonanční otvor s pickguardem<br>
Funkce rezonančního otvoru
Na akustických kytarách plní rezonanční otvor několik funkcí:
- Zesílení zvuku – díky otvoru v těle kytary mohou zvukové vlny vytvořené vibracemi volně vstupovat do nástroje a z nástroje. Tím dochází k zesílení zvuku kytary.
- Regulace frekvenční odezvy – studie akustiky strunných nástrojů ukázaly, že změna průměru a velikosti rezonančního otvoru ovlivňuje frekvenci nástroje. S rostoucím průměrem se frekvence nástroje zvyšuje a dochází ke zvýraznění vyšších tónů a naopak.
- Estetická funkce – zejména na akustických a country kytarách se kulaté rozety rezonančního otvoru bohatě zdobí. Ke zdobení rezonančních otvorů dochází buď přímo ve výrobě, případně dokoupením a nalepením ozdobných rozet.
- Úpravy nástroje – u akustických nástrojů slouží rezonanční otvory také k přístupu do těla kytary. U akustických kytar se do oblasti rezonančního otvoru instalují piezo mikrofony a další příslušenství.
Zdobená rozeta rezonančního otvoru<br>
Konstrukční aspekty rezonančního otvoru
Na kytarách se nejčastěji setkáme s kruhovými či oválnými rezonančními otvory. Z jiných strunných nástrojů ale známe i jiné tvary rezonančních otvorů. Ty někteří výrobci kytar přejali a aplikovali na konstrukce kytar.
- F-otvor (f-hole) – otvor ve tvaru malého tiskacího písmene f pochází z houslí a jim podobných nástrojů. Dnes je známe z kytar Gibson, kytary s rezonančním otvorem ve tvaru f vyráběla ale také česká firma Cremona Luby.
- C-otvor (c-hole) – s otvory ve tvaru písmene c se setkáme na kontrabasech a viole da gamba. Na kytary je osadil například výrobce Kiesel guitar.
- D-otvor (d-hole) – na kytarách se prakticky nevyskytuje. Typický je například pro smyčcové lyry
Většina kruhových rezonančních otvorů se nachází pod strunami mezi hmatníkem a kobylkou. Jiné tvary rezonančních otvorů najdeme převážně na stranách vedle strun. Zde jsou umístěny buď v páru, případně jednotlivě v horní části těla kytary směrem hráči, kdy druhý otvor nahrazují ovládací prvky kytary.
Po technické stránce je třeba podotknout, že rezonanční otvor není jediným místem, odkud vychází zvuk. Dalším zvukotvorným místem je rezonanční (přední) deska kytary. Rezonanční otvor má ale vliv na zesílení zvuku a jeho frekvenci.
Za zmínku stojí výzkum z roku 2015, který prokázal vliv rezonančního otvoru na zvuk kytary. Při něm bylo matematicky dokázáno, že zvuk kytary ovlivňuje nikoliv tvar otvoru, ale jeho vnitřní obvod. Akustická vodivost nástroje se zvyšuje s narůstajícím obvodem, čehož využívají zejména F-otvory.
Rezonanční otvor ve tvaru f (F-hole)<br>
Alternativní konstrukce rezonančních otvorů
Vedle již zmiňovaných se setkáme i s dalšími tvary rezonančních otvorů Známé jsou například kytary Ovation, kdy architekturu nástroje doplňuje více menších kruhových otvorů umístěných vedle hmatníku kytary. Nutno podotknout, že rezonanční otvory doplňuje kompozitové tělo a mísovitá zadní deska.
S netypickým rezonančním otvorem přišel výrobce Tacoma Guitars ve své wing series. Otvor ve tvaru křídla umístěný vedle hmatníku směrem k hráči údajně nevyžaduje takovou podporu lubů v místě výřezu.
Známé jsou kytary Telecaster s jedním rezonančním f-otvorem. U nich dochází k dohadům, zda u těchto kytar neplní rezonanční otvor pouze estetickou funkci. Na druhé straně kytary se nachází ovládací prvky kytary a pickguard.
Vedle hlavního rezonančního otvoru existují i vedlejší (sekundární) rezonanční otvory (soundporty). Jsou umístěné na bočních stranách kytary vždy směrem k hráči. Neplní zcela funkci rezonančního otvoru, ale umožňují hráči lepší kontrolu nad vycházejícím zvukem z kytary.
Tacoma Guitar wing series<br>
Rezonanční otvor a nahrávání
Rezonanční otvory se využívají i při nahrávání akustických kytar – zejména pak v doprovodu více nástrojů. Jestliže se nahrává jedním mikrofonem, využívá se právě zvuk vycházející z rezonančního otvoru.
Zvukoví inženýři ovšem doporučují namířit mikrofon mimo rezonanční otvor směrem ke kobylce. Doporučená vzdálenost je 20 až 25 cm. Právě zde je nejlépe vyniká samotný zvuk nástroje, zatímco přímo nad rezonančním otvorem je spíše bučivější a méně zřetelný.
[Zdroj: Pixabay, Hubpages.com]