Akustická kytara je strunný nástroj s rezonujícím tělem. Zvuk je vytvářen přenosem vibrací strun do dutého korpusu, který zvuk zesiluje. Struny rozvibruje hráč. Akustické kytary mají dlouhou historii. Současnou akustickou kytaru zformoval v 19. století Antonio Torres, který standardizoval konstrukci a rozměry.
Nelze říct, že existuje univerzální akustická kytara. O akustických kytarách lze mluvit v různých kontextech. V případě tohoto článku je proto řeč o akustické kytaře bez elektrifikace. O kytaře s elektronikou pojednává heslo elektroakustická kytara.
Konstrukce a materiály
Akustická kytara se skládá z těchto klíčových částí:
- Hlava
- Krk
- Hmatník
- Tělo
- Strunný systém
- Kobylka
Hlava kytary
Hlava kytary slouží k napnutí k upevnění strun v ladicích mechanikách. Společně s kobylkou a nultým pražcem se stará o napnutí strun a jejich polohu vůči hmatníku.
S ohledem na pozici vůči zbytku kytary rozlišuje dva typy hlav:
- Přímá hlava (straight headstock) – struny probíhají v přímé linii přes nultý pražec až ke kobylce. Jedná se o jednodušší a méně nákladnou konstrukci, která ale omezuje přenos vibrací, což ovlivňuje sustain (dozvuk).
- Šikmá hlava (angled headstock) – vůči krku je hlava nakloněná o 10 až 15 °. Struny mají větší úhel ohybu přes nultý pražec, což zvyšuje jejich přítlak a tím pádem i lepší přenos vibrací. Nevýhodou je náchylnost k poškození, kdy dochází k vysokému pnutí.
Krk kytary
Krk vytváří podporu strun a stabilizuje ladění a konstrukci kytary. Díky jeho konstruci a výztuze v ní krk vyvažuje tlak vznikající při napnutí strun (u ocelových stran až 80 kg).
Roli při hře hraje hlavně šířka krku. Tradiční španělské kytary využívají spíše silnější krk. Moderní akustické kytary jsou osazeny kratším krkem.
V souvislosti s krkem kytary se mluví o menzuře. Jedná se o vzdálenost kobylky a nultého pražce. Menzura ovlivňuje napětí strun, pohodlí při hře i zvuk. Za kratší menzury se považuje délka kolem 630 mm. Cokoliv kolem 650 mm už hodnotíme jako dlouhou menzuru.
Hmatník
Jako hmatník označujeme část kytary, která překrývá krk. Na své horní straně poskytuje hráči oporu při mačkání strun. Nejčastěji se vyrábí z ebenu, palisandru a javoru. V hmatníku se nacházejí zasazené pražce.
Tělo kytary
Korpus, nebo také tělo kytary, se skládá z několika částí:
- Lub kytary
- Přední deska
- Zadní deska
- Rezonanční otvor
Těla akustických kytar se nejčastěji vyrábějí z masivních dřev, která ovlivňují zvukové vlastnosti nástroje:
- Smrk – poskytuje jasný a průrazný zvuk
- Cedr – dává nástroje měkký a teplý tón, často se využívá u španělských kytar
- Palisandr – má silné středové tóny s výraznou barvou
Struny
Struny kytary přenášejí přes kobylku vibrace do korpusu, kde se vytváří akustický tón. Nejčastěji rozlišujeme dva druhy strun:
- Nylonové struny – využívají je hráči na klasickou kytaru.
- Ocelové struny – užívají se v běžných westernových kytarách. Mají vyšší tah a vyžadují vzpěru v krku a robustnější konstrukci nástroje.
Typy akustických kytar
Rozlišujeme mnoho druhů typů akustických kytar. Vždy záleží na konkrétním kontextu a parametrech, podle kterých kytary posuzujeme. Nejčastěji se jedná o tato kritéria dělení:
- Konstrukční prvky
- Typy strun
- Velikost těla
- Herní styl
- Účel použití
Pro názornou ukázku, jaké typy kytar existují, jsme vybrali kombinaci herního stylu, velikosti těla a účelu použití.
Klasická kytara
Tradiční nástroj vhodný pro hraní klasické hudby a španělského flamenca. Více se mu věnujeme v samotatném článku zde.
Westernová kytara
Kytara moderního střihu osazená ocelovými strunami. Patří sem větší typy kytar jako jumbo a dreadnought. Dnes se využívají téměř ve všech žánrech a v různých variacích se jedná o nejrozšířenější typ kytary.
Parlor
Kytara s menším tělem oblíbená hlavně na přelomu 19. a 20. století. I dnes si ale najde svoje zástupce, a proto zcela nevymizela. Hráči si jí cení především pro její vyvážený zvuk a pohodlí při hraní s důrazem na středové frekvence.
Rezonátorová kytara
Speciální typ akustické kytary, která má místo tradiční dřevěné desky kovový rezonátor. Tento prvek je určený k zesílení zvuku a využívá se v hudebních stylech jako blues, bluegrass. Vibrace rezonátoru poskytují kytaře extrémně dlouhý dozvuk.
Zvukové charakteriky akustické kytary
Zvuk akustické kytary se skládá z kombinace několika faktorů. Kromě výběru dřeva a jednotlivých konstrukčních prvků do zvuku promlouvá také typ hry. Zde můžeme mluvit o několika možnostech typu hry na kytaru:
- Fingerstyle – hra prsty klade důraz na dynamiku nástroje. Prsty neposkytují dostatečný úder pro dosažení vysoké hlasitosti. Zároveň lze ale docílit mnohých efektů využívajících pokročilé techniky ovládnutí dynamiky kytary.
- Flatpicking – technika, při níž hráč hraje trsátkem na jednotlivé struny, ať už při hraní sól, melodií nebo rychlých pasáží. Klade se přitom důraz na artikulaci jednotlivých tónů. V českém kytarovém slangu lze flatpicking označit jako vydrnkávání.
- Strumming – hráč využívající techniku strumming hraje trsátkem nebo prsty přes všechny nebo více strun současně. Tím vytváří harmonický akordový, ale také rytmický doprovod. Kytara tak poskytuje plný akordový zvuk využívají basy, středové frekvence i výšky.
Tonální vlastnosti kytary
Zvukové vlastnosti kytary lze shrnout tvrzením, že má nástroj plné basy, jasné a vyrovnané středy a znějící výšky. Toto vágní tvrzení lze uplatnit na většinu nástrojů. Každý nástroj má ale, z důvodů řečených výše, unikátní zvuk.
Čím je akustická kytara typická je dlouhý dozvuk (sustain). Ten ovlivňuje velikost těla a typ žebrování. Čím větší tělo doplněné pevným žebrováním, tím delší dozvuk akustická kytara poskytuje.
Na zvuk má kromě velikosti těla vliv i typ žebrování. Rozlišujeme tři druhy žebrování:
- X-bracing – pevné žebrování, které zvyšuje hlasitost kytary i dozvuk.
- Fan bracing – žebrování typické pro klasické kytary. Poskytuje měkčí a teplejší zvuk.
- V-class – moderní typ žebrování, který zlepšuje intonaci a projekci zvuku směrem k posluchači.
Významní výrobci a modely akustických kytar
V kytarovém světě se setkáme s rozličnými přístupy a mnohými výrobci – obzvlášť s přihlédnutím k jejich více než stoleté historii. Přesto ale ve skupině stovek, ne-li tisíců výrobců kytar po celém, některé značky vyčnívají.
- Martin D-28 – jeden z nejslavnějších modelů dreadnought se silný basy a mohutným zvukem využívali například Bob Dylan, Neil Young a Jimmy Page.
- Martin 000-28 – kytara s menším tělem, které poskytovalo vyrovnanější zvuk citlivý na dynamiku. Kytara se hodí na fingerstyle a oblíbil si ji například Eric Clapton na svém slavném unplugged koncertě.
- Martin HD-28 – vylepšená verze modelu D-28 doplněné o vintage prvky a tzv. herringbone binding (dekoraci po obvodu těla). Má výrazné středové tóny a velmi dlouhý sustain.
Gibson Guitars
Další legendou na poli akustických kytar je firma Gibson. Jedná se o legendárního výrobce vzniklého v roce 1902 v USA, který proslul zejména na poli inovativních designů. Jeho akustické kytary jsou známé pro své šikmé hlavy.
- Gibson J-45 – nástroj přezdívaný Workhorse a to především pro svou všestrannost. Poskytuje teplý a bohatý zvuk s plnými basy. Hráli na něj například John Lennon a Bob Dylan.
- Gibson Hummingbird – designově výrazná kytara s bohatým zdobením a červenou sunburst povrchovou úpravou. Poskytuje sladký tón s dlouhým dozvukem. Objevila se v rukou Keitha Richardse a Sheryl Crow.
- Gibson SJ-200 (Super Jumbo) – jeden z největších akustických kytar vůbec. Má silný a mohutný zvuk ideální pro strumming. Ve svém vlastnictví ji měli Elvis Presley nebo Emmylou Harris.
Taylor Guitars
Novodobá firma založená v roce 1974 v USA je známá pro svůj moderní přístup k výrobě kytar a to jak na poli designu, tak na poli inovací. Kytary Taylor si hráči oblíbili zejména díky jasnému a zřetelnému tónu.
- Taylor 814ce – typ těla Grand Auditorium a signifikantní výřez (v některých případech doplněný elektroakustickou instalací) dávají nástroji vyvážený a jasný tón s bohatými výškami. Hrají na ni například Jason Mraz a Taylor Swift.
- Taylor GS Mini – kompaktní model, který překvapí svým bohatým zvukem. Někdy se označuje jako cestovní varianta. Známá je například z koncertů Eda Sheerana a Bena Howarda.
- Taylor K24ce – luxusní kytara, která se vyznačuje koa dřevem a teplým zvukem. Díky charakteristickému tónu ji volí hudebníci, kteří se zaměřují na fingerstyle typ hry. Ve svém vlastnictví ji má již jednou zmiňovaný Jason Mraz a Andy McKee.
[Zdroj: Pixabay.com, Wikimedia.org]